Monday, December 22, 2008

escape...


bangun pagi tadi, terjaga dari mimpi ngeri, yang dahulunya sesuatu yang indah pernah dan selalu aku lalui.. tapi yang indah tidak pernah kekal, smua telah ditukar dengan jeritan pedih dari dalam hati yang diramas².. nyaring, tapi tak didengar...

aku genggam sedikit rambut di belakang kepala.. dan sedikit cengkaman dengan jari dikenakan...

melangkah ke bilik air seperti biasa, sedikit kebencian timbul bila terpandang cermin.. aku cuci darah keras di tangan, berus gigi dengan anak mata tepat memandang ke cermin, kemudian terus mandi.. seperti biasa...

terus termenung, terus mengelamun, terus berdenyut, aku bersiap, dan panaskan enjen kereta.....


tapi harinih aku tidak ke tempat kerja, aku hannya memandu mengikut arah rasa, melintasi masa² lampau, berhenti di sebatang sungai yang selalu menjadi bualan dan senda gurau, aku lemparkan beg duit, hf, dan smua yang ada.... lantas teruskan perjalanan...

buat masa ini, fikiran sangat² kosong.. yang tinggal hannya lah sekotak rokok... menari² minta dinyalakan... asapnya yg memberahikan... bau cengkih menusuk² masuk ke hidung...

lantas berhenti di tepi sebuah air terjun yang sangat cantik, ku sorong kereta ke dalam sungai, dan biarkan dihanyutkan air... asap rokok ku sedut dalam², indahnya...

sambil memandang ke langit, aku berpusing² dan menghembuskan asap rokok sendirian, tanpa rasa pening, tanpa rasa mual... semua yang indah², kepala terasa sangat ringan, angin sepoi² bahasa, mata tidak pedih lagi, badan tak sakit, kesan luka di tangan tertutup dengan sendiri...

nyaman... aku menanggalkan pakaian, dan berdiri di hujung cerun air terjun yang sangat tinggi... sangat nyaman, rembisan² air terjun yang sejuk, menyelimuti badan.. aku pejam mata dengan erat, dan merebahkan diri terus ke bawah dengan kelajuan......

"BOLEH TAK JANGAN TANYER AKU? AKU MALAS NAK CAKAP, LAGIPUN INI BUKAN URUSAN KAU!"

"TAK, AKU SENTIASA DENGAN KAU"

"HATI TAK BRUBAH, TAPI AKN TERUS DIPAKSA"

"TRY LELAP PUN XLEH.. KAN BGOS KO AD KAT NGAN AKU"

"XLA... DUN WORY BEBEH... AKU XKAN TGGLKN KO OK.. MELAENKAN KO.."

"XSMUA BENDA KAU PERLU TAHU"

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tak sempat jatuh, aku bangun...... lihat jam... 10.05am

padam enjen kereta...

"lagi bagus kalau aku bawak motor hari nih..."

No comments: